Alla inlägg den 19 januari 2009

Av Sara - 19 januari 2009 20:15


Nu blev de kväller, som rumpnissen sa.

Alfons är nybadad och ligger nu och mumsar i pappas famn, det låter som han tycker det är väldans mysigt. Ett mmmande vid varje svälj.


Alfons på väg upp ur badet

Dagens Alfons är från kvällens badning. Han tyckte inte alls det var skoj att bada nån längre stund idag.

Jag var nöjd ändå. för äntligen hade jag hittat det bästa stället att bada på. Åtminstonde med dom förutsättningar vi har här hemma.


Tidigare har jag provat

  • Att ha badbalja på golvet i badrummet, det blir så bassligt. Jag nere på alla fyra i princip. Bebis på ena armen, tvättlapp i andra. Bassligt, och drygt för kroppen. Även om man lyckas klara själva badandet utan ryggskott så ska man även ta sig upp därifrån. Alltså, inte bara bebis ur balja utan även jag skall upp i ståläge igen. Låter kanske inte så svårt men tro mig, i vårt lilla badrum blir varje rörelse en utmaning.
  • Att bada i handfatet på toa, för trångt. Handfatet är för litet och så är den skålformad. Vi har, En liten bebis, i princip utan kontroll på kroppen. Vi har även, En skål med vatten, kanske med någon droppe olja i. Behöver jag berätta att resultatet blir halkigt och svårmanövrerat.  Sedan ska man få tag i en handduk och vira in bebis i den också. Ett äventyr i sig bara det, känns det som. Nåväl, det funkar med det är inte helt optimalt att bada bebis i handfat.

Nu ikväll provade vi vinnaren.


  • Att bada badbalja på diskbänken, klockrent nästan.

              Arbetshöjden är lagom, ingen bruten rygg här inte.

              Det är lättmanövrerat, inget överdrivet runthalkande kan ske med

              flat botten.

              Handuken kan placeras och nås lättvindigt. We have a winner!


En liten summering ska jag nu försöka mig på.

När du ska skaffa liten kan det vara bra att tänka på att badanordningen skall vara i bra arbetshöjd. Du vill också ha bra med utrymme runt omkring, så handukar, badankor och fotograf får plats. (Ibland vill man föreviga plask och miner juh :-) ).

Kan man inte få detta så har jag hört (och sett såklart)  att det finns en magisk "stol" som man ställer ner i badbaljan och sen placerar bebis i. En sån önskar jag mig, om den fungerar så bra som det sägs med andra ord. Då skulle jag ju få en hel arm fri så att säga.


Nu nattinatt gott folk!

Kram




Badhjälp Buddy heter den visst, finns att titta på här.



Av Sara - 19 januari 2009 16:02


Första dagen helt allena.

Det är första dagen Nånsin jag är helt ensam om att ta hand om Alfons.

Bara jag och Alfons. Han har sovit merparten så det har gått finfint.

Dagen bara rann iväg, precis som förr i tiden.

Vi har tvättat, sovit och ätit..  

Det har snöat.

Snö, snö snö hela dagen.

Nu är det dags för mat igen tydligen..


Kram

Ovido - Quiz & Flashcards